Automobilová diagnostika
Sekce automobilová diagnostika je vytvořena jak pro laika, aby získal alespoň základní informace o této problematice, ale i pro profesionální autoservisy a naše zákazníky jako podpora při používání našich produktů. Informace a články budou postupně doplňovány.
Úvod
V úvodu je vysvětlen rozdíl mezi sériovou a paralelní diagnostikou.
Diagnostické přístroje
V této sekci jsou uvedeny některé diagnostické přístroje a zkušenosti s nimi. Konkrétně V.A.G. 1552, VAS 5052A, Autel GS500, Uniscan, Devcom TSPro Color, Hella Gutmann, Fordiag.

Měřící přístroje a autotestery
Měřící přístroje
Základní popis měřících přístrojů potřebných pro paralelní diagnostiku elektronických systémů v automobilu. V úvodu jseou popsány voltmetry, ampérmetry a další běžné přísroje, dále specifické přístroje pro automobily a osciloskopy pro automobilovou praxi. Na závěr je uvedeno příslušenství pro měření paralelní diagnostikou.
Diagnostické a měřící přípravky
Popis jednotlivých diagnostických přípravků usnadňující hledání problému při opravách automobilových systémů.
Testery, emulátory, generátory
![]() |
M-SP14 - emulátor automobilových senzorůPanel automobilových senzorů 3v1 - emulace snímačů s napěťovým výstupem, emulace teplotních senzorů, praktická odporová dekáda. Přípravek se připojuje místo snímače, případně do obvodu tak, aby bylo možno provést test nebo korekci. Nahrazením snímače lze odhalit vadu nahrazovaného snímače případně zjistit reakce elektroniky motoru na změnu hodnoty simulované veličiny. |
![]() |
Tester akčních členů M-IG3 - impulsní generátor s funkcí PWMTester sloužící ke zkoušení indukčních cívek, zapalovacích modulů, benzínových/LPG/CNG vstřikovačů a akčních členů vyžadující impulsní případně PWM signál. Mikroprocesorem řízený generátor impulsů s nastavitelnou délkou pulsu (0÷10ms) a frekvencí (3÷100Hz), dále funkce PWM (100Hz) s nastavitelnou střídou 0÷100%. Jeden výkonový výstup spínaný k nule a jeden signálový nastavitelný inevertovaný nebo neinvertovaný výstupní signál. Ergonomický tvar, praktické příruční provedení s pogumovanými boky. |
![]() |
Tester akčních členů M-PWM2 - generátor PWMTester sloužící ke zkoušení akčních členů vyžadující PWM signál (volnoběžný ventil, ventil počátku vstřiku, DRV, EGR ventil, proporcionální podtlakové ventily,...) Mikroprocesorem řízený generátor PWM s nastavitelnou frekvencí (10Hz÷10kHz) a střídou (0÷100%). Jeden výkonový výstup spínaný k nule a jeden signálový výstup s přepínatelnou amplitudou 5/12V.
Integrovaná vypínatelná antiparalelní dioda pro rozšíření pásu proporcionality akčního členu.
|
![]() |
PříslušenstvíMěřící hroty, redukce, prodlužovací, napájecí a propojovací kabely. |
Multimetry, klešťové ampérmetry
![]() |
Multimetry pro automobilovou diagnostikuPřehled příručních a klešťových multimetrů pro automobilovou diagnostiku |
Měřící sondy a převodníky elektrických veličin
![]() |
APS-14Tlaková sonda k osciloskopu -0,8 ... +6bar APS-14 je tlaková sonda k osciloskopu nebo běžnému voltmetru. Sonda má měřící rozsah 20 až 700kPa (tedy -0,8 až +6bar). Výstup pomocí BNC konektoru, napájení bateriové 2xAA. Použití: měření tlaku nasávaného vzduchu v případě poruchy turba, systému přeplňování. Měření tlaku výfukových spalin, průběhu tlaku odvětrávání motorové skříně a pod. |
![]() |
HVC95VN kleště pro snímání na sekundární straně zapalování Kapacitní a induktivní kleště pro měření na vysokém napětí zážehových spalovacích motorů Použití: Hledání poruch ve spalování a zapalování zážehových motorů, vynechání spalování na jednotlivých válcích, vadný zapalovací modul a pod. |
![]() |
M-CA-CA01Proudová sonda k osciloskopu AC/DC Použití: Měření proudu v jednotlivých napájecích větvích bez nutnosti rozpojit obvod, měření startovacích proudů, doníjení, kompresních tlaků... |
![]() |
D2VconvPřevodník střídy na napětí pro měřící účely v automobilové diagnostice Přípravek sloužící k přímému zobrazení střídy PWM signálu na obrazovce osciloskopu nebo na voltmetru. Usnadňuje měření na regulačních systémech používající řízení PWM signálem (regulace tlaku paliva v railu, řízení přeplňování motoru, recirkulace výfukových plynů, řízení volnoběžných otáček, atd.) Použití: Měření ovládání turbodmychadla/systém přeplňování, poruchy vysokotlakého systému u vozůl commonrail (nedosažen požadovaný tlak/ překročen požadovaný tlak), ovládání škrtící klapky, ovládání ventilu recirkulace spalin EGR/AGR, a pod. |
Teorie
Popis jednotlivých dějů okolo spalovacích motorů
![]() |
Zapalování zážehového spalovacího motoruPopis principu zapalování benzínových spalovacích motorů, rozbor průběhu zapalování. |
![]() |
Druhy zapalování zážehového spalovacího motoruPopis jednotlivých druhů zapalovacích soustav zážehových spalovacích motorů. Od kontaktního zapalování k bezkontaktnímu. |
Příklady z praxe
Postupy při hledání závad a příklady z praxe.
![]() |
Testování akčních členů v automobiluPopis zkoušení jednotlivých akčních členů v automobilu. Zkoušení elektromagnetických ventilků, EGR ventilů, volnoběžných ventilů, elektromagnetickcýh vstřikovačů, indukčních cívek, atd. |
![]() |
Diagnostika z praxe - naměřené průběhyReálné naměřené průběhy osciloskopem při paralelní diagnostice. Měření na zapalování, vstřikování, dobíjecí a startovací soustavu, synchronizace rozvodu, CAN-BUS, Lambdasond a dalších signálových veličinách. |
![]() |
Diagnostika poruch zapalováníPoruchy zapalování - měření paralelní diagnostikou |
Praktické, mohlo by se hodit
Praktické informace co se při práci mohou hodit
![]() |
Přehled typů patic auomobilových a motocyklových žárovekPopis, nákresy a rozměry normalizovaných patic automobilových žárovek. |
![]() |
Popis el. svorek v automobilu, automob. reléPopis normalizovaných elektrických svorek v automobilu, zapojení a rozložení kontaktů automobilových relé a přerušovačů směrových světel. |
![]() |
Zapojení zásuvky tažného zařízeníPopis zapojení zásuvky tažného zařízení 7-mi a 13-ti pinového konektoru |
![]() |
Zapojení diagnostické zásuvkyPopis zapojení zásuvky diagnostických zásuvek v automobilech |